کریدور شمال - جنوب در غرب دریای خزر به طول ۹۳۸۹ کیلومتر (از فنلاند تا دهلی نو) که از بندر هلسینکی در فنلاند آغاز و در مسیر خود از روسیه، آذربایجان و ایران عبور کرده و به سمت جنوب خلیج فارس و کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیایی جنوب شرقی امتداد مییابد. پروژه قزوین – رشت – آستارا به طول ۳۷۲ کیلومتر تنها گسستگی این مسیر است که در دست احداث است.
کریدور بین المللی آسیا – اروپا در جهت شرقی – غربی: این کریدور که ترانزیت و حمل و نقل را میان کشورهای آسیا، خاورمیانه، اروپا و آفریقا در بر می گیرد از چند مسیر عبور می کند. جایگزین اول چین به کشورهای CIS، ایران، عراق، سوریه و از طریق دریای مدیترانه به یونان و اروپا و یا اینکه از ایران به ترکیه و اروپا امتداد می یابد. جایگزین بعدی از چین، میانمار، بنگلادش، هند، پاکستان، ایران به سمت عراق، سوریه و اروپا گسترش می یابد. مسیر دیگری هم از چین شروع و به قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران از آنجا به ترکیه و اروپا منتهی می شود.
کریدور شمال – جنوب در شرق دریای خزر (قزاقستان – ترکمنستان – ایران) به طول حدود ۹۲۶ کیلومتر. این کریدور مانند کریدور شمال – جنوب، جنوب ایران و مناطق خلیج فارس و کشورهای جنوب شرقی آسیا را به کشورهای CIS و روسیه در شمال متصل میکند. این کریدور ۱۲ آذرماه سال ۹۴ برابر با سوم دسامبر ۲۰۱۴وسط روسای جمهور سه کشور افتتاح شد.
کریدور جدید ریلی چین – قرقیزستان – تاجیکستان – افغانستان – ایران به طول ۷۹۸۴ کیلومتر که چین و کشورهای مشترک المنافع را به ایران و سپس اروپا متصل میسازد. عملیات احداث و تکمیل گسستگی در کشورها در دست انجام است.
نظر شما